Wciąż powiększający się popyt na elektryczne samochody, to głównie zasługa postępu w dziedzinie ładowania. Firmy produkujące stacje ładowania samochodów muszą dostosować się do rosnącego zapotrzebowania i inwestować w nowe technologie. W Polsce najpopularniejszym standardem ładowania jest tzw. szybkie ładowanie typu 2 (Mennekes). Ta technologia ładowania umożliwia podłączenie się do mocy 32A, dzięki czemu samochód elektryczny można naładować w około 4 godziny. Wciąż jednak niewiele stacji ładowania ma taką moc, a ładowanie trwa wtedy około 8 godzin. 

Na szczęście innowacje na stacjach ładowania samochodów są coraz częstsze. W ostatnim czasie pojawiły się nowe standardy ładowania, które umożliwiają szybsze ładowanie. Najpopularniejszymi standardami są CHAdeMO i Supercharger. Standard CHAdeMO umożliwia podłączenie się do mocy 100kW, dzięki czemu samochód można naładować w około 30 minut. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, szczególnie dla osób, które podróżują długodystansowo. Niestety standard CHAdeMO jest dość kosztowny i nie wszystkie stacje ładowania go posiadają. Supercharger to technologia ładowania samochodów Tesla. Jest to bardzo wydajny system, który umożliwia naładowanie samochodu w około 15 minut. Stacje Supercharger są obecne w większości krajów Europy, ale niestety nie ma ich jeszcze w Polsce. Oprócz nowych standardów ładowania, na stacjach ładowania pojawiają się także nowe funkcje. Najnowszymi innowacjami są stacje ładowania z funkcją rozładowywania i ładowania na prądzie stałym. Funkcja rozładowywania pozwala na ładowanie samochodu podczas jazdy. Jest to szczególnie przydatne w sytuacjach, kiedy nie ma możliwości podłączenia się do stacji ładowania. Ładowanie na prądzie stałym jest bardziej efektywne niż ładowanie na prądzie zmiennym. Jest to szczególnie ważne dla osób, które korzystają ze stacji ładowania w celach gospodarczych. Technologia ładowania samochodów elektrycznych jest coraz lepsza i bardziej dostępna. Mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli korzystać ze stacji ładowania o wysokiej mocy i wydajności.

Powrót do góry
facebook